Nadrenia-Palatynat i Nadrenia Północna-Westfalia – to na granicy tych regionów spędziliśmy kilka zimowych dni. Ta część Niemiec jest po prostu bajkowa. Zróżnicowany krajobraz, mnóstwo pięknych miasteczek i miejsc na spacer. Okolice Renu to miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić.

Dolecieliśmy na lotnisko Köln/Bonn samolotem lini Ryanair. Lecieliśmy z Berlina, w którym spędziliśmy wcześniej kilka godzin (relacje możecie zobaczyć – tutaj ). Bilety zakupiliśmy bezpośrednio na stronie przewoźnika (tutaj) za 9,99 € od osoby. Lot powrotny do Warszawy kosztował nas tyle samo.

Mamy to szczęście, że nasza rodzina mieszka w tamtej okolicy. Dzięki nim spędziliśmy cudowne kilka dni i zobaczyliśmy wspaniałe miejsca. Zapewnili nam również dach nad głową i wyżywienie, za co jesteśmy ogromnie wdzięczni <3.

Podczas naszego kilkudniowego pobytu zobaczyliśmy sporo ciekawych miejsc. Część widziałam już kolejny raz, jednak z wielką chęcią do nich wróciłam.

Mapka naszej podróży tutaj.

Dernau

Miasto położone w gminie Ahrweiler. Przy drodze nad miastem położony jest punkt widokowy, z którego można podziwiać piękne miasteczko otoczone górzystym terenem. Na zboczach gór znajdują się winnice. Ten region z resztą z nich słynie. Podczas jazdy samochodem co chwile można je podziwiać. W niektórych miasteczkach są winnice, które oferują zwiedzanie i degustacje win.

Bad Neuenahr-Ahrweiler

To jedno z bardziej urokliwych miejsc w jakich byliśmy. Miasteczko to jest wprost stworzone do spacerowania. Stara część miasta otoczona jest obronnymi murami, a żeby się do niej dostać trzeba przejść przez jedną z bram. Samo miasteczko jest przeurocze i bardzo zadbane.

Linz am Rhein

Do tego miasteczka dostaliśmy się po przepłynięciu promem. Linz jest położone po wschodniej stronie Renu. To kolejne piękne miejsce, które warto odwiedzić. Uliczki pełne małych sklepików, piękne fasady budynków i cudowny klimat. Warto udać się na duży plac z licznymi kawiarniami, to idealne miejsce na krótki odpoczynek.

Remagen

Remagen położone jest po przeciwległej, zachodniej stronie Renu, więc ponownie przeprawiliśmy się promem. Miasteczko, podobnie jak poprzednie, posiada mnóstwo ciekawych uliczek przeznaczonych do spacerowania. Można też przejść się deptakiem nad samą rzeką i podziwiać Ren np. podczas picia gorącej czekolady w kawiarni.

Godny uwagi jest również kościól na wzgórzu – Apollinariskirche. Przy kościele znajduje się taras widokowy, z którego można podziwiać Ren i okoliczne miasteczka.

Bonn

Miasto leżące nieopodal Kolonii, często pomijane przez turystów. Niesłusznie. Można zobaczyć tam mnóstwo atrakcyjnych miejsc. Urokliwe uliczki, a także kilka zabytkowych miejsc i atrakcji. Miasto jest miejscem urodzenia Ludwiga van Beethovena. Toteż nic dziwnego, że można spotkać wiele akcentów z nim związanych.

Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

Jedna z największych niemieckich uczelni państwowych. Została założona przez króla Friedricha Wilhelma w 1818 roku. Wtedy też powstał budynek główny. Uniwersytet jest jednym z 10 największych w Niemczech. Posiada siedem wydziałów i studiuje w nimi prawie 40.000 studentów.

Altes Rathaus

Ulokowany za Uniwersytetem, Ratusz Staromiejski jest kolejnym, wartym uwagi budynkiem w Bonn. Znajduje się na rynku, na którym znajdziemy liczne kawiarnie i sklepy, a w sobotę targ warzywno-owocowy. Podobno wnętrze budynku jest równie atrakcyjne, jednak nie mieliśmy okazji sprawdzić tego osobiście, bo w weekendy jest zamknięty.

Bonner Münster

Przykład sztuki romańskiej z czasów Hohenstaufów (dynastii władców niemieckich). Katedra Świętych Kasjusza, Florencjusza i Marcina jest najważniejszym i najstarszym kościołem w Bonn.

Münsterplatz

Nieduży placyk przed katedrą. Znajduje się na nim pomnik Beethovena, który jest orientacyjnym punktem miasta i częstym obiektem zdjęć turystów. Warto też zwrócić uwagę na piękny budynek głównego gmachu poczty. Na placu często rozstawione są lokalne jarmarki, a podczas świąt jarmark bożonarodzeniowy.

Beethoven-Haus Bonn i okoliczne uliczki

W niewielkiej odległości od ratusza znajduje się dom, w którym urodził się Ludwig van Beethoven. Istna gratka dla wielbicieli muzyki. W domu można poznać dokładną historię muzyka, podziwiać liczne wystawy, rękopisy kompozytowa, obejrzeć zabytkowe instrumenty, w tym jego ostatni fortepian. My nie skorzystaliśmy z możliwości wejścia, ale z pewnością nadrobimy podczas kolejnej wizyty. Wejście do środka to koszt 10 €.

Spacer nad Renem

Będąc w Bonn warto również wybrać się na spacer nad Ren. My trafiliśmy na piękny zachód słońca. Cisza, spokój i cudowne kolory słońca odbijające się w wodzie. Przepis na idealne zakończenie dnia.

Kolonia

Największe i najbardziej znane miasto tego regionu. My byliśmy w nim jedynie na krótkim spacerze. Wizytówką miasta bez wątpienia jest Katedra. Jej budowa trwała kilkaset lat i została ukończona w 1880 roku. Katedra ma 144 m długości, 86 m szerokości oraz 157 m wysokości. Polacy mogą odnaleźć w niej polski akcent, bowiem w katedrze spoczywa Rycheza, pierwsza królowa Polski, żona Mieszka II. Sama katedra jest niezwykle potężna i pięknie zdobiona. Zobaczyć w niej można liczne witraże, zdobienia, a także relikwia. Wejście do środka jest bezpłatne, jednak podczas nabożeństw cześć katedry jest wydzielona wyłącznie dla wiernych, dlatego najlepiej odwiedzić ją w dni inne niż niedziela. Istnieje możliwość wejścia na wieżę (4 €) oraz do skarbca (6 €) – bilet wspólny kosztuje 8 €.

Okolica Katedry to świetne miejsce na spacer. Stare, odrestaurowane kamieniczki, wąskie uliczki pełne sklepów, a także mnóstwo różnego rodzaju knajpek. W okolicach świąt warto wybrać się na jarmark bożonarodzeniowy, który zlokalizowany jest nieopodal katedry.

Nasza kilkudniowa wycieczka dobiegła końca i odlecieliśmy wieczornym lotem do Warszawy. Cudownie, że oprócz spędzenia czasu z rodziną, mogliśmy zobaczyć z nimi tyle pięknych miejsc.

Oprócz wymienionych we wpisie miejsc, jest tam cała masa pięknych miasteczek, kościołów, czy zamków. Przemieszczając się pomiędzy nimi można zachwycać się widokiem różnorodnego terenu i pięknych winnic, które są tu niemal na każdym kroku. W zasadzie wszystko jest tam urokliwe, nawet najmniejsze wsie. Wszędzie jest czysto, schludnie i niezwykle klimatycznie. Polecam ten kierunek na wycieczkę o każdej porze roku. Jeśli będziecie mieli okazję znaleźć się w tamtych rejonach to nie wahajcie się i jedźcie.